fbpx

Hoe kom je keer op keer in flow en krijg
je dagelijks je werk gemakkelijk af?

Flow is de hoogste productieve staat

Ken je flow? Weet je hoe het voelt? Ken je het gevoel dat je alleen maar met de taak die voor je ligt bezig bent? Dat is flow.

Flow is de hoogste productieve staat en dit is cruciaal om maximaal productief te worden. In flow komen is niet zo moeilijk.

Het enige dat je hoeft te doen is ongeveer 10-25 minuten ongestoord geconcentreerd te werken. Deze tijd is per persoon verschillend en als je dit doet dan kom je in flow.

No more yes.
It’s either ”hell yeah” or NO.

Derek Sivers

Op een gemiddelde dag, hoe vaak word je dan afgeleid?

Nu een andere vraag. Op een gemiddelde dag, hoe vaak word je dan afgeleid? Om de hoeveel uur, minuten of seconden denk je? Hier is nog een extra nutteloze zin zodat je over je antwoord kan nadenken voordat je doorleest. Gemiddeld elke drie minuten. Als je met een computer werkt dan kan het zelfs elke 40 seconden zijn. 

Ik mag dan wel alleen VMBO hebben gedaan, maar ik begreep heel goed dat hier een probleem zit. Als je 10-25 minuten nodig hebt om in flow te komen, maar je wordt elke 3 minuten afgeleid, dan kom je nooit in flow. De meeste mensen zijn dus nooit echt geconcentreerd aan het werk.

Flow is vergelijkbaar met REM-slaap

Flow is vergelijkbaar met REM-slaap. Het is niet de hoeveelheid tijd dat je in bed ligt dat de kwaliteit van je slaap bepaald. Het is de hoeveelheid tijd in REM. Je kunt namelijk 10 uur in bed liggen, maar als je continue wakker wordt gemaakt door een blaffende hond, een klapperende deur of, zoals ik een voorjaar had, een over-enthousiaste vogel, dan word je doodmoe wakker. 

Want het is niet de tijd in bed maar de hoeveelheid tijd in REM. Het is ook niet de hoeveelheid tijd dat jij op kantoor besteedt maar de hoeveelheid tijd in flow. 

Je kunt namelijk minder tijd in bed besteden en toch energiek wakker worden want het is de tijd in REM die telt. Zo kun je ook minder tijd op kantoor besteden en toch extreem productief zijn, want het is niet de tijd maar de hoeveelheid tijd in flow. 

Dit is de tijd die echt telt. Focus hierop en je zult versteld staan hoeveel je gedaan kan krijgen in weinig tijd. Bovenstaand stuk wil je wellicht nog een keer lezen.

Als je in flow wilt komen heb je 2 dingen nodig:

1. Creëer een omgeving zonder afleiding
2. Een klok of timer

Toen ik dit ontdekte wilde ik weten of dit ook voor mij kon werken. Daarom heb ik het exact zo gekopieerd zoals het mij geleerd was. Hier is hoe het werkt

Zelfs de kleinste afleiding kan jou uit flow halen

Kies de meest belangrijke taak uit die er op dat moment is en maak 90 minuten vrij in je agenda. Ga van te voren even naar de wc en zet een glas water bij je werkplek. 

Als je op kantoor zit dan is het cruciaal dat je alle afleidingen weg haalt. Zelfs de kleinste afleiding kan jou uit flow halen. Net zoals dat als je ‘s nachts wakker wordt gemaakt en je weer opnieuw in slaap moet komen. Hoe erger je wakker word gemaakt, hoe langer het duurt voordat je weer in slaap komt. 

Dus zorg dat je voor die 90 minuten alle afleidingen weghaalt of minimaliseert. Zelf gebruik ik een koptelefoon met achtergrond geluid. Met muziek ben ik toch te vaak afgeleid en voor ik het weet ben ik de afspeellijst aan het bewerken. 

Vervolgens zet ik de timer van mijn telefoon op 90 minuten en deze verdwijnt uit het zicht en op slaapstand. Dan ga ik aan het werk.

Ik was afgeleid toen concentratie werd uitgedeeld

Op het moment dat ik hiermee begon was ik slecht. Niet een beetje maar heel erg. Ik was waarschijnlijk afgeleid toen concentratie werd uitgedeeld. 

Wat ik wel had was doorzettingsvermogen en een brandend verlangen om mijn problemen op te lossen. Dus toen de timer startte en ik aan het werk ging gebeurde er iets bijzonders. Nadat ik een tijdje aan het werk was gegaan, was de taak klaar. 

En toen dacht ik: ‘‘Nou als de taak klaar is, dan zullen de 90 minuten ook wel bijna voorbij zijn.’’ Hoeveel tijd denk je dat er op de timer stond? Wat denk je hoeveel minuten ik had gewerkt? 14 minuten. En ik dacht: ‘‘Dat ding heeft me voor de gek.’’ 

Ik schrok van de tijd want ik had in 14 minuten een hele belangrijke taak afgekregen en zo ontdekte ik dat het werkte. Maar ik had nog wel 76 minuten te gaan en daarom pakte ik een tweede taak erbij en ging ik weer verder met werken. 

En toen was ik het zat!

Tijdens de tweede taak kwam ik de man met de hamer tegen. Ik was het zat. Ken je dat gevoel? Dat je geen zin meer hebt. Ik dacht dat de tijd er ook wel bijna op zou zitten, want ik was het immers zat. 

Wat denk je hoeveel minuten ik toen totaal had gewerkt? 28 minuten. Ik ontdekte hoe slecht mijn concentratie was. Hoeveel ik was verloren van mijn vaardigheid om te kunnen concentreren en in focus te kunnen werken. 

Gelukkig had ik doorzettingsvermogen en als je dit opbrengt, als je doorzet en als je volhoudt dan heb je na je eerste sessie een ongekend voldaan gevoel. Dit ging op een goede manier verslavend werken en dit is ook de enige manier hoe ik nu nog werk.

Tegenwoordig kan ik mezelf zonder problemen 2 uur concentreren, omdat ik de mentale spier van concentratie getraind heb. De mentale concentratie spier keer op keer trainen is één van de redenen waarom ik mijn leven heb kunnen veranderen.

Rusten en herstellen is net zo belangrijk.

Rusten en herstellen is net zo belangrijk. De meeste mensen begrijpen dit niet. Vrijwel iedereen begrijpt wel dat je moet werken om de resultaten te krijgen die je graag wilt. Als jij dit boek hebt gekocht dan is de kans groot dat je een bovengemiddelde ambitie hebt en zal je dit begrijpen. Rust en herstel is iets wat ontzettend onderschat wordt.

De coach zegt: ‘‘rust!’’

Het verschil tussen een goede atleet en een topatleet zit niet alleen in de kwaliteit van de training. Het verschil wordt wel vaak gemaakt in de kwaliteit en de hoeveelheid rust. De coach zegt tegen de atleet: ‘‘Train!’’, en de atleet gaat trainen. 

De kans is groot dat de atleet de bezigheid erg leuk vindt en er veel plezier uithaalt. Vervolgens roept de coach de atleet na de training bij zich en zegt dan: ‘‘Rust!’’. Dit is iets wat niet elke atleet leuk vindt. 

De coach gaat zelf zover dat hij de atleet betaalt om te rusten zodat de atleet op het allerhoogste niveau kan terugkomen op het moment dat het er om gaat. 

Je krijgt betaald om te rusten

Net zoals een atleet betaald krijgt om te rusten, zo geldt dit ook voor jou. Je krijgt betaald om te rusten. Hoe gek dit ook klinkt, dit is absoluut waar. Dit zit zo diep in onze cultuur. Van huis uit kreeg ik dit al mee. 

Als ik uit school kwam en op de stoel ging zitten om een kopje thee te drinken en een koekje te eten dan zeiden mijn ouders na een tijdje: ‘‘Ga eens wat doen!’’, en dan zei ik: Nee, ik heb net 6 uur tijd besteed op een plek waar ik niet wilde zijn en nu ga ik op deze stoel een koekje eten en een kopje thee drinken. 

Door niets te doen voelen we onszelf schuldig en vragen we veel te veel van onszelf. Dit is de reden waarom we altijd maar bezig blijven en veel mensen burnout klachten hebben. Werken in sprints en vervolgens goed herstellen is één van de redenen waarom ik mijn leven heb kunnen veranderen. 

De informatie uit deze blog komt uit Maximale productiviteit in de 21e eeuw.

Meer artikelen

William Hummel is dé spreker voor MKB & Multinationals over maximale productiviteit en persoonlijk leiderschap

Hoe maak je van jouw
dumbphone weer
een smartphone?

Doelen in 2019 gehaald?
Stel ze nu nog slimmer in 2020.